علائم و عوارض شایع ترین بیماری های فک

چاپ

افراد به دلایل مختلفی ممکن است احساس درد در نواحی فوقانی بدن مانند سر، گردن، گوش و حتی صورت را تجربه کنند. اما امروزه برخی عارضه ها مانند سردردها، گردن دردها، صداهای گوشی، دردهای گنگ در ناحیه صورت و فشار در منطقه گوش، از عوارض بیماری های فک مانند CMD و TMD می باشد. حتی گاهی بعضی از دندان دردها ممکن است به بیماری های فکی گیجگاهی رخ بدهد. بسیاری از پزشکان معتقدند منشأ این مشکلات می تواند در جای دیگری به جز بافت های عصبی و مغزی باشد. استرس، تنش های عصبی و سبک های غلط در رفتارهای روزمره می تواند از دلایل اصلی این بیماری ها باشد.

بیماری فک CMD چیست؟

بیماری فک CMD (Craniomandibular Disorders) به اختلال و ناهماهنگی میان عضلات فک و جمجمه اطلاق می شود که در هنگام پیشرفت بیماری، فرد مبتلا دچار درد می شود. در ابتدا بیمار ممکن است این بیماری را مربوط به مشکلات دندان بداند و به دندان پزشکی مراجعه کند. اما منشأ این بیماری در مفصل فکی گیجگاهی است و برای تشخیص دقیق تر باید به متخصص مراجعه شود. این بیماری علائم مختلفی دارد که فرد مبتلا را درگیر می کند. از جمله: سردرد، گوش درد، صداهای فکی، ساییدن دندان ها، فشار، درد در مفصل فکی گیجگاهی و حتی تغییر شکل دادن و کج شدن شانه.

بیماری فکی CMD

بیماری فک TMD چیست؟

بیماری فک TMD (Temporomandibular Disorders) به مشکلات و اختلالات مفاصل TMJ می باشد که وظیفه اتصال فک را به عهده دارند. این بیماری به دلیل تغییر مکان دادن دیسک در داخل مفصل ایجاد شده و حتی گاهی صداهای فکی گیجگاهی به گوش فرد بیمار یا نزدیکان او نیز می رسد. احساس درد در سر، گردن، گوش و حتی گلو را می توان از علائم این بیماری دانست.

نواحی درگیر در بیماری TMJ

مرکز TMJ ایران

دکتر علیرضا امیر سیف الدینیرئیس بخش دندانپزشکی بیمارستان INI هانوفر آلمان است. ایشان در سال 2008 به خواست پروفسور مجید سمیعی یک بخش دندانپزشکی و یک واحد فوق تخصصی CMD و TMD را در این بیمارستان راه اندازی کرد. پس از موفقیت های متعدد این بخش، دکتر علیرضا امیر سیف الدینی تصمیم به ایجاد مرکزی مشابه در ایران گرفت و در سال 1390 مرکز تشخیص و درمان بیماری های مفصل فکی گیجگاهی TMJ را در تهران راه اندازی کرد. مرکز TMJ ایران که به عنوان اولین مرکز درمان بیماری هایCMD  و TMD در خاورمیانه شناخته می شود؛ با همکاری بخش فوق تخصصی CMD بیمارستان INI هانوفر آلمان که ریاست آن را پروفسور مجید سمیعی برعهده دارد، در حال فعالیت است.

کلام پایانی

بیماری های فک علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار،  بر روی کیفیت زندگی فرد مبتلا نیز تأثیر منفی می گذارد. توصیه می شود با تغییر سبک زندگی و حرکت به سمت کاهش استرس و ایجاد تحرک، زمینه های ابتلا به این عارضه را کاهش دهید. در صورت مشاهده علائم این بیماری ها می توان به مرکز TMJ ایران مراجعه کرده و برای درمان به موقع اقدام کرد. این مرکز امکان مراجعه حضوری و همچنین دریافت نوبت آنلاین را برای مراجعین پیش بینی کرده است.